UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

12 mei 2021
Tim de Ridder

5 patronen die jouw leven een directe boost geven

8 mins

Is het voor jou ook herkenbaar dat je steeds weer terugvalt in hetzelfde patroon? Misschien val je steeds op hetzelfde “verkeerde type” partner, wil je zó graag gezond eten maar open je toch weer die zak chips of wil je wel meer verbinding, maar maak je jezelf wijs dat je nu eenmaal “slecht in contact onderhouden” bent. Hoe mooi zou het zijn als dit allemaal geen moeite meer zou kosten, maar jij patronen hebt die jou verder helpen, zonder dat je er over na hoeft te denken? In dit artikel kom je er achter waarom patronen nuttig zijn, hoe je om kunt gaan met mindere patronen en krijg jij 5 patronen die jij direct kunt implementeren voor een leuker leven!

De invloed van wilskracht op patronen

Heb jij ook wel eens van die drukke dagen waarop je allerlei beslissingen moet nemen en je ’s avonds volledig uitgeput thuiskomt? Dat zijn vaak de dagen waarop je moeite hebt je spontane impulsen in bedwang te houden. Waarop je afwijkt van je dieet, zit te niksen, een belangrijke taak uitstelt of snel afgeleid bent… Waarom gebeurt het zo vaak dat wij aan het einde van de dag uit onze gewenste patronen vallen?

Uit een experiment van Roy Bouwmeester, blijkt dat onze wilskracht beperkt is. Voor het experiment plaatsvond kregen de deelnemers te horen dat ze niets mochten eten. Tijdens het experiment werd de groep vervolgens in een kamer met een volle schaal koekjes en radijsjes gezet. Eén groep kreeg te horen dat ze alles mochten eten, de andere helft mocht alleen de radijsjes eten. Direct daarna werden beide groepen gevraagd om een puzzel op te lossen. Die puzzel was niet op te lossen, maar dat wisten de groepen niet. Groep één gaf het na 20 minuten op, terwijl groep twee gemiddeld al na 8 minuten stopte. De mensen die alleen radijsjes mochten eten gaven het een stuk sneller op, omdat al hun wilskracht was opgegaan aan het weerstaan van de koekjes.

Uit het onderzoek dat volgde op dit experiment, blijkt dat mensen maar een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag hebben. Niet alleen om verleidingen te verstaan, maar ook om besluiten te nemen. Dat is de reden waarom Steve Jobs altijd dezelfde coltrui droog en Barack Obama altijd hetzelfde pak aan heeft. Het is gewoon een besluit dat ze minder hoeven te nemen. Als je ’s ochtends voor jouw kast staat en moet kiezen wat je gaat aantrekken, kan dat onbewust kostbare energie kosten. Omdat jouw wilskracht in de loop van de dag steeds minder wordt, is de kans groot dat het tegen de avond helemaal weg is en het hierdoor makkelijker is om toe te geven aan minder helpende impulsen en verlangens. Goede gewoontes en patronen kunnen dit voorkomen, hierover hoef je namelijk niet na te denken. Mocht je meer willen weten over het aanleren van gewoontes, dan is dat te lezen in dit artikel.

Niets is echt moeilijk als je het opdeelt in kleine stukjes. – Henry Ford

Help! Ik heb patronen die mij tegenhouden

Waarschijnlijk heb jij ook patronen die je niet zo vooruit helpen. Zoals net besproken is het een stuk lastiger om niet toe te geven aan die mindere patronen, als jij jouw wilskracht door de dag al hebt verbruikt. Gelukkig zijn er simpele oefeningen die je kunt doen om in het vervolg niet helpende patronen om te zetten naar helpende patronen. Eén van deze oefeningen is de Visuele Swish (die je onder andere in de NLP Practitioner uitgebreid gaat oefenen). Door voor je te zien hoe het zou zijn als jij jouw oude gewoonte zou vervangen door een nieuwe gewoonte, zal het makkelijker zijn om dit vervolgens ook toe te passen. Je kunt dan beter met die momentjes van zwakheid omgaan en doen wat jij weet dat beter voor je is.

Daarnaast is het bij het creëren van nieuwe, helpende patronen goed om te weten dat er zoiets bestaat als het ‘winner effect’. Het ‘winner effect’ kun je omschrijven als de positieve motivatie die jouw brein krijgt om nieuwe successen te behalen, om hetzelfde gevoel te krijgen als bij voorgaande successen. Als jij jouw dag begint met 10 keer snoozen en je erg moet haasten is het voor jouw brein lastig om bijvoorbeeld de switch te maken naar wél besluitvaardig zijn. Als jij in plaats daarvan direct opstaat, jouw bed opmaakt, lekker een koude douche neemt of wat voor goede gewoonte jij ook wilt implementeren, zul je merken dat jouw brein het prettig vindt om dit door te zetten. Door de dingen te doen die jij wilt doen, krijg jij kleine endorfine stootjes. Jouw brein vindt het lekker en zal proberen op zoek te gaan naar nieuwe ‘wins” die jij kunt behalen.

Dit principe zie je bijvoorbeeld ook terug in sales. Als er wel eens een “irritante” straatverkoper op jou af is gestapt, zal je merken dat hij of zij altijd begint met een simpele vraag. Vindt u het erg dat er armoede is? Tuurlijk is jouw antwoord daarop ja! Vindt u dat daar iets aan gedaan moet worden? Ja! Vindt u dat wij als Nederlanders een biertje in de maand minder zouden kunnen drinken, als wij daar iemand een week voedsel mee kunnen geven? Ja! Wilt u hieraan bijdragen…? Door drie keer ‘ja’ ergens op te zeggen, ben je geneigd om ook op de laatste vraag ‘Ja’ te zeggen. Wij houden namelijk van patronen en zullen het makkelijker vinden om op hetzelfde pad verder te gaan.

5 gewoontes die je direct kunt implementeren

Maak het bed op

Het klinkt zo simpel, maar zoals in het boek ‘Make your bed‘ wordt besproken is het een fantastisch begin van jouw dag. Door jouw bed op te maken op het moment dat je wakker wordt, heb jij jouw eerste ‘win’ van de dag te pakken en zal jouw brein automatisch naar meer ‘wins’ gaan zoeken. Jouw brein houdt nu eenmaal van patronen!

Beweeg direct zodra je wakker wordt

Als jij beweegt op het moment dat jij wakker wordt, zal jouw lichaam een onmiddellijke endorfine boost krijgen. Dit stofje neem jij vervolgens mee de rest van de dag in. Daarnaast is het vanuit de natuur heel logisch om vroeg te gaan sporten, vroeger moesten wij namelijk direct op zoek naar voedsel vanaf het moment dat wij wakker werden. Jouw oerbrein houdt hier dus van! Opzoek naar een extra challenge? Beweeg elke week een klein beetje langer. Veel kleine verbeteringen, zal uiteindelijk leiden tot groot resultaat!

Oefen dankbaarheid

Het oefenen van dankbaarheid is een vaak gehoorde goede gewoonte, maar niet zonder reden! Door dankbaarheid regelmatig te oefenen train jij jezelf om de positieve dingen te zien in het leven, hoe klein die geluksmomentjes af en toe ook zijn. Waar te beginnen? Bijvoorbeeld door zodra je wakker wordt een glimlach op je gezicht toveren, de dag afsluiten met je partner in bed door uit te spreken waar jij dankbaar voor was vandaag, terwijl je wakker wordt het universum bedanken dat je leeft. Het zit hem in de kleine dingen. Hoe meer je dit gaat doen, hoe meer je gaat zien om dankbaar voor te zijn.

Eet 500 gram groente

Wij eten eigenlijk veel te weinig groente met zijn allen. Naast de gezondheidsvoordelen die het eten van groente met zich mee brengt, maakt dit het laten staan van ongezond eten ook een stuk makkelijker! Ook zal een gezond lichaam er voor zorgen dat je veranderingen zult zien in jouw fysiologie. De mensen die een NLP-opleiding hebben gedaan, weten dat dit ook invloed heeft op jouw stemming. Gezond eten zal dus zorgen voor een betere gemoedstoestand.

Stel dingen niet meer uit

Stop met het uitstellen van dingen! Niet alleen omdat het langer duurt voordat je dingen gedaan krijgt, maar ook omdat het meer stress oplevert dan nodig is. Op het moment dat jij dingen uitstelt, zullen al die dingen namelijk naar het plekje “dat moet ik ook nog doen” in jouw hoofd gaan. En te veel dingen te gelijk in jouw hoofd, levert al snel stress op! Vraag bijvoorbeeld aan jouw “toekomstige ik” waar hij of zij blij van zou worden. Zou jij jezelf in de toekomst dankbaar zijn dat je nu een bepaalde keuze hebt gemaakt?

Maak het jezelf makkelijk

Bij het aanleren van nieuwe patronen kan het helpen om niet alles op hetzelfde moment te willen doen. Kies 1 of 2 dingen die je wilt veranderen, probeer de nieuwe patronen en olifantenpaadjes flink aan te stampen en kijk of dit in de loop van de tijd het nieuwe normaal wordt. Op zoek naar meer uitdaging? Het kan ook helpen om iets toe te voegen aan een bestaand patroon. Doe een dansje terwijl jij je bed op maakt, drink twee glazen water na het tandenpoetsen of druk vijf keer op voordat je de televisie aanzet.

Vind je patronen nog niet zo makkelijk? Zoals eerder in dit artikel benoemt heeft NLP verschillende technieken die het aanleren van helpende patronen een stuk makkelijker maken. Als jij meer over NLP wilt leren kun je een gratis informatieavond bezoeken, waarin jij alles leert over NLP en onze opleidingen.

Welk patroon ga jij als eerste veranderen?

Elke maand worden er nieuwe opleidingen toegevoegd

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

RESERVE A SPOT FOR THE Online Workshop NLP Practitioner

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.