Oké, hier komt wat hersenpraat, maar maak je geen zorgen, we houden het simpel. Er gebeuren coole dingen in het brein van iemand die een compliment ontvangt. Eigenlijk zijn complimenten als mini-feestjes in je hoofd. Naast dat ze een enorme boost geven aan je humeur, komen er stofjes vrij die in een mum van tijd bepaalde hersendelen activeren die gelinkt zijn aan beloning en plezier. Vergelijkbaar met wanneer je chocolade neemt of een warm bad in stapt. Dus, als iemand zegt dat je geweldig bent, geeft je brein je een high-five van geluk. Het zijn zulke kleine acties, maar met een groot effect. Zeker wanneer je ze inzet tijdens coaching. Als coach wil je met natuurlijke tools je cliënten of klanten helpen te groeien.
Een van de meest simpele inzichten binnen het coachvak vind ik nog altijd: “Er bestaan geen onvermogende mensen, alleen maar onvermogende stemmingen.” Als iemand in een vermogende stemming of positieve bui verkeert en dus een positief beeld heeft over zichzelf, zijn doelen vele malen makkelijker te behalen. Over het algemeen zijn mensen genoeg negatief over zichzelf. Aan jou als coach om ze naar de andere kant van de pool te trekken. In dit artikel lees je hoe je als coach met behulp van positieve psychologie op verschillende simpele en krachtige manieren mensen in een vermogende stemming kan brengen.
De kracht van positieve psychologie
Wat heeft dit nu met positieve psychologie te maken en met je werk als coach? Positieve psychologie is als de superheld van de psychologie-wereld, gericht op het maximaliseren van je potentieel en het gelukkig(er) worden. Het draait allemaal om het veranderen van de focus van problemen naar oplossingen en van negativiteit naar positiviteit. Stel je voor dat je een superkracht hebt die je helpt om je beter te voelen, zelfs op donkere dagen. Dát is wat positieve psychologie doet. Dit is een compleet andere aanpak dan we doen in klinische psychologie waarin we vooral gericht zijn op problemen, trauma’s en beperkingen. Positieve psychologie leert je om te kijken naar wat wél werkt in plaats van te blijven hangen in wat niet werkt.
In dit artikel wordt coaching benaderd vanuit het perspectief van de psychologische wetenschap. Het kan heel behulpzaam zijn voor coaches om oefeningen te doen met het gedachtegoed van deze ‘jonge stroming’ uit de psychologie. Door gebruik te maken van wetenschappelijke bewezen methoden voor bevordering van welbevinden, positieve emoties, persoonlijke groei en krachten, wordt coaching effectiever.
Focussen op wat goed gaat
En nu komt het: het kan je helpen om je gedrag te veranderen. Hoe dan? Nou, door te focussen op wat goed gaat, krijg je meer motivatie en energie om dingen te veranderen die je wilt verbeteren. Dus als je bijvoorbeeld wilt stoppen met snoepen, kun je je richten op de dagen dat je gezond hebt gegeten zonder je te focussen op de dagen dat je de verleiding niet kon weerstaan. Door je te richten op je kwaliteiten in plaats van tekortkomingen ga je in positieve psychologie ontdekken hoe je je doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen of innerlijke rust kunt vergroten.
Jouw taak als coach is ‘simpel’
Als coach wil je natuurlijk tools inzetten om je klanten te helpen groeien. Zo heeft de positieve psychologie een verzameling van technieken, kaders, modellen en oefeningen om je leven leuker en gemakkelijker te maken. Je kunt mijn boek Het Boek voor Coaches leren waarin je in 21 dagen leert om effectief te coachen, communiceren en motiveren.
Met positieve psychologie aan je zijde, kan iedereen leren om de zon te zien, zelfs op regenachtige dagen. – Dr. Vincent van der Burg
Technieken voor coachingssessies
Laten we eens inzoomen op een paar van die handige technieken uit de positieve psychologie en die jij als coach goed gebruiken bij je cliënten:
Techniek 1: Drie goede dingen
Vraag je cliënt om elke dag drie goede dingen op te schrijven die hen zijn overkomen. Dit helpt om de focus te verleggen naar het positieve en om dankbaarheid te vergroten. Dankbaarheid werkt als een superkracht die negatieve emoties kan omzetten tot positieve. Wanneer je cliënt zich gestresst of verdrietig voelt, vindt er gemakkelijker een herinnering plaats aan de dingen die ze hebben genoteerd dankbaar voor te zijn en dit helpt enorm om de negatieve gevoelens te verlichten. Daarnaast heeft dankbaarheid een sneeuwbaleffect op andere aspecten van het leven van je cliënt. Zo verbetert dankbaarheid de relaties met vrienden of met je partner en komt het de gezondheid ten goede omdat je minder stress ervaart en beter slaapt.
Techniek 2: Sterke punten
Stel je voor dat je een schatkist hebt vol met verborgen talenten en kwaliteiten. Deze schatkist is wat we noemen de sterke punten van je cliënt. Iedereen heeft ze, maar soms zijn ze verstopt onder twijfel, angst of gewoonweg gebrek aan zelfbewustzijn. Als coach is het jouw taak om samen met je klant deze schatkist te ontdekken en te openen. Dit doe je door middel van gesprekken, oefeningen en observaties. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen als: “Waar ben je echt goed in?” of “Wat zijn momenten waarop je je krachtig voelt?” of “Welke complimenten krijg je vaak van anderen?” Door het versterken van deze innerlijke kwaliteiten groeit het zelfvertrouwen en ontstaat er meer motivatie en focus. Het leven voelt niet langer aan als een strijd, maar als een avontuur waar ze vol vertrouwen en plezier in zitten.
Techniek 3: Toekomstige zelf
Laat je cliënt visualiseren hoe zijn of haar ideale toekomst eruitziet en welke stappen er gezet kunnen worden om daar te komen. Dit inspireert en motiveert je cliënt om actie te ondernemen. Dit is hoe de techniek werkt:
Stap 1: visualisatie
Ten eerste, vraag je cliënt om zich voor te stellen hoe het ideale leven eruit zou zien. Denk aan alle aspecten van je leven: je werk, relaties, gezondheid, hobby’s, enzovoort. Maak het zo levendig mogelijk in je geest, alsof je al in die toekomst leeft.
Stap 2: maak het concreet
Vervolgens help je om het droombeeld van je cliënt gedetailleerder te maken. Stel vragen als: wat voor werk doe je? Met wie breng je tijd door? Waar woon je? Focus op de kleine details die je droomleven echt maken voelen als een realiteit.
Stap 3: stel doelen
Identificeer de stappen die nodig zijn om je droomleven te bereiken. Dit kunnen kleine dagelijkse gewoontes zijn of grotere mijlpalen die je wilt behalen. Zorg ervoor dat je doelen haalbaar en specifiek zijn, zodat je weet wat je moet doen om vooruitgang te boeken.
Stap 4: neem actie!
Nu is het tijd om je cliënt in actie te laten komen. Bepaal welke stappen nodig zijn om richting het ideale leven te bewegen. Wat is het eerste dat gedaan moet worden, het tweede, het derde, enzovoort. Houd iedere sessie de ideale toekomst levendig voor ogen en gebruik het als motivatie om stappen te zetten richting de doelen.
Positieve psychologie in je dagelijks leven
Nu vraag je je misschien af hoe je al deze positiviteit kunt integreren in je dagelijks leven. Bij jouw cliënt of in je eigen leven. Het mooie van positieve psychologie is dat je klein kunt beginnen. We noemen dit ook wel het ‘vlindereffect’ of ‘tandwieleffect’. Kleine oefeningen of technieken zijn als een wonderbaarlijke kettingreactie die zich verspreidt op allerlei aspecten in het leven. Het begint met kleine dingen, zoals elke dag een paar minuten nemen om te reflecteren op de goede dingen die zijn gebeurd. Of het bewust geven van complimenten aan anderen. Kleine acties, maar met een groot effect. En met positieve psychologie aan je zijde, kan iedereen leren om de zon te zien, zelfs op regenachtige dagen.
Wil jij meer weten over hoe positieve psychologie werkt? Wat jij eraan kan doen om op een effectieve manier iemand kan aanzetten tot gedragsverandering? Wil je mensen om je heen helpen met groeien en jouw coach skills professioneel in gaan zetten? Wij bieden verschillende officieel erkende coach opleidingen aan, variërend van een 3-daagse coachopleiding, een NLP Coach Opleiding, Systemisch Coachen en tot Post HBO.
Kijk hier voor een overzicht van al onze coach opleidingen, waarmee je jezelf bekwaamt tot een hoog gekwalificeerde coach met professionele accreditatie waarmee je jezelf onderscheidt van al die andere coaches.