UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

31 mei 2021
Tim de Ridder

De vijf grootste valkuilen als je patronen wilt veranderen

7 mins

Wil jij iets veranderen in jouw leven, maar wil het maar niet lukken? Waarschijnlijk komt dit omdat jij jouw leven leidt aan de hand van bepaalde patronen. Je bent het gewend om dingen op een bepaalde manier te doen en dat snel veranderen gaat nog niet zo makkelijk… Je bent niet de enige met deze uitdaging! Omdat je niet de eerste (en zeker niet de laatste) bent die dingen heeft willen veranderen, hoef jij niet in de valkuilen te trappen waar de mensen voor jou in zijn gevallen. Want hoe lekker zou het zijn als jij jouw ongewenste patronen moeiteloos kunt veranderen? In dit artikel maak jij kennis met hoe het veranderen van kleine dingetjes een enorme impact kunnen hebben en kom je erachter wat de vijf grootste valkuilen zijn bij het veranderen van patronen.

Kleine veranderingen, grote impact

Elke verandering in gedrag en gewoontes kan voor een enorme verandering in jouw leven zorgen. Soms gaat het om grote veranderingen als een nieuwe baan, soms gaat het om iets kleins als elke dag 10 minuten eerder opstaan. Ook de kleine acties in jouw leven hebben namelijk invloed op hoe jij jouw leven zult ervaren. Vaak heb jij niet eens door dat jij bepaalde dingen doet! Het is een onbewust patroon geworden in jouw leven, iets wat je volledig op de automatische piloot doet. Dit kan gaan over de manier waarop jij jouw tanden poetst, maar ook over hoe jij omgaat met geld of jouw relaties. Zoals je in deze blog over de kracht van patronen kunt lezen, is het maar goed dat wij deze patronen hebben. Als jij overal over na zou moeten denken, zou dit super vermoeiend zijn.

Een klein verschil in wat jij op dagelijkse basis doet, kan echter een enorm verschil in jouw leven betekenen.

Om de impact van kleine gewoontes over langere tijd goed voor te kunnen stellen, kun je twee personen met min of meer dezelfde levensstijl in gedachten houden. Beiden doen ze echter één klein ding anders op een paar gebieden:

Ik denk dat je het punt van deze voorbeelden wel snapt. Wat voor verschil zullen deze kleine gewoontes in een periode van 10 jaar kunnen betekenen? De eerste persoon heeft een behoorlijk vermogen, al zijn tanden nog, de kennis uit honderden boeken, een fantastisch lichaam en kan een instrument behoorlijk goed bespelen. De ander heeft duidelijk niets van deze dingen.

Daarom is het cruciaal om te snappen welke gewoontes ons zouden helpen (in zowel de toekomst als nu). Als jij kijkt naar jouw leven nu: welke patronen zou jij willen veranderen om dichterbij jouw ideale leven te komen? En wat houdt je tegen? Welke gewoonte kun jij vandaag veranderen voor een mooiere toekomst? Een nieuwe gewoonte implementeren is echter niet altijd even makkelijk. Het is echter een stuk makkelijker als je weet wat de veel gemaakte fouten bij het aanleren van nieuwe patronen zijn, zodat jij deze fouten niet meer maakt.

5 valkuilen bij het aanleren van nieuwe patronen

Valkuil 1: Te veel tegelijk proberen te veranderen.

Je focussen op slechts een paar dingen tegelijk is de sleutel naar ultieme groei. Gelijk jouw hele dagelijkse routine veranderen kan namelijk een stressreactie veroorzaken, wat er voor kan zorgen dat jij in een negatieve stemming terecht komt. “Hoeveel gewoontes kan ik dan in één keer veranderen?”, vraag jij je misschien af…

Daar is niet één duidelijk antwoord op te geven, het hangt af van de impact van het nieuwe patroon en hoe jij er zelf tegenaan kijkt. Wil jij iets veranderen en is het nieuwe patroon iets wat jij ook super leuk vindt? Het zal dan een stuk makkelijker zijn om het patroon aan te leren dan als het een patroon is waarvan jij weet dat het goed voor je is, maar eigenlijk niet leuk vindt. Over het algemeen kan gezegd worden dat je niet meer dan twee of drie gewoontes tegelijk moet willen veranderen, als jij het meeste eruit wilt halen.

Valkuil 2: Een gebrek aan geduld.

Het kan even duren voordat de neurale paden compleet zijn aangestampt in jouw brein. Volgens een studie van European Journal of Social Psychology in 2009, duurt het 18 tot 245 dagen tot een nieuwe gewoonte helemaal eigen is (met ongeveer een gemiddelde van 66 dagen). Hoe vaker je iets doet, hoe natuurlijker het voor jouw brein is om het als natuurlijke eigenschap te zien. Heb dus geduld en gooi de handdoek niet zomaar in de ring!

Valkuil 3: Niet voorbereid zijn op tegenvallers

Op het moment dat je nieuwe patronen in jouw leven wilt implementeren, kun je er zeker van zijn dat je een keer een terugval gaat hebben. Sommige obstakels lijken onmogelijk om te overkomen en zullen je laten twijfelen of je dit nog wel wilt doen. Voel jij een terugval in motivatie aankomen? Zorg ervoor dat je optimaal voorbereid bent om jouw nieuwe patroon te implementeren. Voorbeeld: je wilt meer groente eten. In dit geval maak jij het jezelf makkelijker door altijd groenten in huis te hebben, gezonde snack opties te hebben en misschien zelfs al jouw maaltijden van tevoren te plannen. Dit van tevoren plannen kan jou helpen om gemotiveerd te blijven en je op het juiste pad te helpen.

By failing to prepare, you are preparing to fail.” — Benjamin Franklin

Valkuil 4: Te veel focussen op het voordeel van het nieuwe patroon

Focus je niet op de uitkomst van het nieuwe patroon, maar op de persoon wie jij bent en het gedrag dat er bij hoort. Als jij je te veel focust op een bepaalde uitkomst en niet precies dat resultaat wordt behaald, zul je sneller ontevreden zijn en misschien wel opgeven. Focus in plaats daarvan op jouw stemming en gedrag naar die uitkomst toe. In welke stemming wil jij uiteindelijk zijn en welke kleine stapjes kun jij op dit moment zetten om dichter bij die stemming te komen?

Valkuil 5: Het jezelf onnodig moeilijk maken

Dit klinkt misschien heel erg voor de hand liggend, maar toch gaat het nog regelmatig fout. Mensen maken het zichzelf onnodig moeilijk als zij een nieuw patroon willen implementeren in hun leven. Neem als voorbeeld het willen lopen van de marathon: een mooi doel en op zich is het duidelijk wat je ervoor moet doen. Veel trainen, een goed loopschema hebben en steeds intensiever naar de marathon toe werken. Je maakt het jezelf echter een stuk makkelijker, als jij dit doet onder de juiste omstandigheden. Zorg bijvoorbeeld voor goede kleding, een gezond voedselpatroon en de juiste trainingspartners.

Dit principe kan toegepast worden op elk aspect in het leven. Wil jij iets af hebben of heb jij een deadline? Zorg er dan voor dat je in een kamer bent waar jij rustig kunt werken, zonder veel afleidingen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk!

Het jezelf nog makkelijker maken?

Nu je hopelijk niet meer in deze vijf valkuilen zult trappen, is het tijd om die nieuwe goede gewoontes te implementeren. Misschien heb jij al heel duidelijk voor ogen wat jouw doelen zijn, misschien nog helemaal niet. Door jezelf de juiste tools te geven en het zo makkelijk mogelijk te maken, zul jij een stuk sneller jouw doelen bereiken dan jij ooit voor mogelijk hebt gehouden.

Misschien zijn er dingen waarvan jij niet eens weet dat ze jou tegenhouden, omdat je simpelweg er geen weet van hebt. Tijdens een NLP Practitioner ga jij aan de slag met al jouw overtuigingen en gedachten. Beperkende overtuiging uit het verleden die jou kunnen tegenhouden, maar ook overtuigingen en technieken die jou kunnen helpen om sneller nieuwe patronen te kunnen implementeren.

Wil jij meer weten over de NLP Practitioner? Bekijk dan eens deze pagina om een gratis informatieavond te bezoeken. Hier leer je alles over Neuro Linguïstisch Programmeren en wat het in jouw leven kan betekenen.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.