De afgelopen jaren hebben zich bizarre ontwikkelingen voorgedaan in de wereld van neurowetenschappen, coaching en positieve psychologie. Langzaam maar zeker ontdekken we dat er meer is dan alleen klinische psychologie, die een eenzijdig perspectief heeft op psychiatrische stoornissen en abnormaliteiten. Neurocoaching is een spannend multidisciplinair vakgebied dat met een oplossingsgerichte blik kijkt naar de werking van ons brein, gedachten en emoties als het gaat om gedragsverandering. Het is ideaal voor ons als coaches. Neurocoaching is de volgende essentiële stap in jouw coachingsreis.
Neurocoaching: een onmiskenbare luxe
Neurocoaching opent een geheel nieuwe wereld van mogelijkheden door de kracht van neurowetenschappen te combineren met je reeds aanwezige coachingstechnieken. – Dr. Vincent van der Burg Psycholoog, neuro-econoom en NLP-trainer
We leven in een tijd waarin we veel waarde hechten aan groei, het benutten van ons maximale potentieel en, niet onbelangrijk, gelukkig zijn. Waar therapie vroeger vooral een noodzaak was om hoog opgelopen problemen te verhelpen en structureel minder ongelukkig te zijn, is de coaching van vandaag gericht op het versterken van aanwezige kwaliteiten, meer helderheid creëren in doelen en obstakels en het verkrijgen van meer vrijheid in denken, doen en voelen. Met neurocoaching kunnen we een stukje verder.
Alom geaccepteerd
Als coach ben je voortdurend op zoek naar manieren om je cliënten beter te ondersteunen, te begeleiden en te helpen groeien. Afgelopen 10 jaar zijn coaches gegaan van ‘zeldzaam’ naar ‘veelvoorkomend’ en werd coaching in de beginjaren nog vooral gebruikt door (top)sporters, tegenwoordig kloppen cliënten met uiteenlopende achtergronden aan bij een coach. Het in de arm nemen van een coach is dan ook alom geaccepteerd en wordt ingeschakeld door bijvoorbeeld sportclubs voor haar sporters, door de afdeling HR voor de medewerkers, door en de Raad van Bestuur voor zijn topmanagers.
Het doel van de coach? Dat de cliënt verandert
Focus bepaalt alles. Als je wilt dat je cliënt verandert, verander dan zijn focus. – Dr. Vincent van der Burg Psycholoog, neuro-econoom en NLP-trainer
We willen dat onze cliënten veranderen, of het nu gaat om gedrag, emoties of gedachten. Ons brein kan enorm waardevol zijn, maar het kan ook onze doelen blokkeren. Als we bij het nastreven van ons doel voortdurend denken ‘ik ben niets waard’ of ‘ik ga dit toch nooit halen’, dan blokkeert het brein datgene wat we willen. Als coach is het enorm waardevol, zelfs onmisbaar, om kennis te hebben van dat brein, zodat we de positieve werking kunnen optimaliseren en de blokkerende werking kunnen tegengaan.
Ontdekken van de neurale ‘sweet spot’
Neurocoaching stelt coaches in staat om hun cliënten te begeleiden en te ondersteunen in het proces van wat Jeffrey Schwartz, neuropsychiater, noemt ‘self-directed neuroplasticiteit’ (SDN). SDN is het proces waarbij we ons brein doelgericht aan het veranderen zijn door het gebruik van diverse technieken. Een neurocoach leert specifiek de neurale en fysieke mechanismen achter gedrag beter te begrijpen en gerichte interventies te bieden. Je leert hoe je de optimale toestand ‘de sweet spot’ van de hersenen kunt herkennen en bevorderen, waarin individuen het beste presteren en leren.
Neuroplasticiteit: ons brein verandert
De eerste psychiaters en psychologen dachten dat het brein na het twintigste levensjaar niet meer verandert. Sterker nog, dat het vanaf dat punt alleen nog maar aftakelt. Wat een lekker vooruitzicht, nietwaar? De grootste ontdekking van de afgelopen 30 jaar is echter dat dit onzin is. Ons brein verandert namelijk voortdurend. We noemen dat ook wel neuroplasticiteit. Het verandert, en dat proces kunnen we zelf beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld 10 dagen lang een paar minuten schrijft over waar je dankbaar voor bent, zie je allereerst kortstondige veranderingen en uiteindelijk treden er structurele veranderingen op in het brein. De uitspraak ‘waar je je aandacht op richt, groeit’ blijkt ook voor ons brein te gelden.
Het geheim van vragen stellen
In tegenstelling tot een consultant, adviseur of leraar heeft een coach geen antwoorden, maar wel vragen. Een coach gebruikt vragen, actief luisteren, observatie en verbinding om een veilige omgeving te creëren waarin ontdekt, geleerd en gegroeid kan worden. In deze omgeving worden doelen geformuleerd, actieplannen ontworpen en resultaten bereikt. Onderzoek heeft aangetoond dat het brein automatisch op zoek gaat naar een antwoord wanneer er een vraag wordt gesteld. Vanaf het moment dat er een vraag wordt gesteld, komen er een reeks neurotransmitters vrij, waarmee diverse gebieden van de hersenen worden geactiveerd. Alles is erop gericht om een antwoord te vinden. Op het niveau van het brein gebeurt er bij het stellen van een vraag veel meer dan bij het praten, vertellen of delen van informatie. Door het stellen van vragen vindt er direct een neurale verandering plaats en valt het inzicht vaak samen met een oplossing.
Zo zijn er nog duizend en één foefjes en trucs om ons bewustzijn slim aan te spreken. Deze principes leer je allemaal tijdens de opleiding neurocoaching.
Het onderscheidend vermogen van een neurocoach
Er zijn minstens twee voordelen wanneer je als coach inzicht hebt in hoe ons brein werkt als het gaat om gedragsverandering, leren en sociale interactie. Allereerst zorgt het voor een hoge mate van neurologische betrokkenheid tijdens de sessies. Vervolgens zorgt het voor het faciliteren van blijvende verandering door ‘self-directed neuroplasticiteit’.
Met stip op 1: Neurologische betrokkenheid
Uit neurowetenschappelijk onderzoek weten we dat het brein beter functioneert en meer oplossingsgericht is wanneer het op een optimaal niveau van activatie zit. Een lui brein leert slecht. Wanneer het brein echter actief is, wanneer er voldoende bloed naartoe wordt vervoerd, kunnen er inzichten worden opgedaan en oplossingen worden ‘gezien’. Wanneer je als coach wilt toewerken naar de oplossing, is het essentieel dat het brein van je cliënt geactiveerd wordt. Zonder activatie geen verandering. Kun je je nog herinneren toen de Twin Towers werden aangevallen? Of toen Pim Fortuyn werd vermoord? Dat onthouden we jaren later nog, omdat het brein in hoge mate betrokken werd door gedachten en emoties.
Herinner je je nog 5 jaar geleden toen je op die ene zondagochtend aan het luieren was en Netflix aan het kijken was? Nee, waarschijnlijk niet. Het brein stond op een laag pitje en er gebeurde dan ook weinig op het gebied van geheugen of gedragsverandering. De neurocoach weet hoe dit werkt en creëert een gemoedstoestand van flow bij de cliënt waarin het brein betrokken is en er dus optimaal geleerd en ontdekt kan worden.
Met stip op 2: Self-directed neuroplasticiteit
Het menselijk brein bestaat uit maar liefst 86 miljard cellen. Iedere cel is verbonden met ten minste 10.000 buren, naastgelegen cellen. De communicatie tussen deze cellen gebeurt razendsnel door middel van chemische en elektrische activiteiten. Alles wat we doen, denken en voelen wordt mogelijk gemaakt door de signalen die de neurale cellen met elkaar uitwisselen. Of het nu gaat om het lezen van deze woorden, het drinken van een kop thee of het hebben van een gedachte. Een neurocoach helpt deze cellen een handje door ze met nieuwe taal en patronen beter en sneller met elkaar te communiceren.
Meld je aan voor de 2-daagse opleiding tot neurocoach
De beste stap die je als coach kunt zetten, is jezelf ontwikkelen tot neurocoach. – Vincent van der Burg
Binnenkort geef ik een tweedaagse training, als onderdeel van ons Summer School programma. Het eindresultaat:
1. Inzicht in de fundamentele principes van neurocoaching: Na de training heb je kristalhelder wat neurocoaching is, inclusief hoe het brein werkt, de neurobiologische mechanismen achter gedrag en de rol van neuroplasticiteit bij verandering.
2. Toepassing van neurocoaching technieken: Na de training heb je praktische tools en technieken ontvangen die je kunt gebruiken om neurocoaching effectief toe te passen in je eigen coachingspraktijk. Denk hierbij aan het gebruik van neurowetenschappelijke concepten bij het stellen van doelen, het ontwerpen van interventies en het ondersteunen van cliënten bij gedragsverandering.
3. Verbetering van coachvaardigheden: Tijdens de tweedaagse leer je, doe je inzichten op en ben je actief bezig met het oefenen van nieuwe vaardigheden.
4. Begrip van de impact van emoties op gedrag en prestaties: Je leert hoe emoties het brein beïnvloeden en hoe je neurocoaching kunt gebruiken om cliënten te helpen emoties te reguleren, stress te verminderen en emotionele intelligentie te vergroten. Dit kan bijdragen aan het verbeteren van het welzijn, de veerkracht en de prestaties van cliënten.
Een neurocoach maakt gebruik van het inzicht in hoe ons brein (niet) werkt
Laat me dit artikel afsluiten door nog één laatste eenvoudig voorbeeld te geven…
Stel ik vraag jou om NIET te denken aan je ademhaling. Niet. Wat gebeurt er uiteindelijk? Misschien lukt het je om je gedachten nog even af te leiden, maar er komt een moment dat je dit niet meer volhoudt en je denkt aan je ademhaling. Terwijl de opdracht was: denk NIET aan je ademhaling. Als een tandarts tegen je zegt: ‘Rustig maar, het gaat geen pijn doen, het gaat niet bloeden en het is niet zo erg als een zenuwkanaalbehandeling’, wat gebeurt er dan in je hoofd? Je staat op scherp door dit soort opmerkingen. Dit komt omdat ons brein geen ontkenning kan vasthouden. Het is alsof het woordje ‘niet’ voor ons brein onzichtbaar is.
Een neurocoach weet dit. Die maakt gebruik van dit principe en van hoe ons brein WEL werkt. Een gamechanger voor iedere coach!
Als jouw doel is om mensen te helpen, op een betere manier te veranderen en die verandering blijvend te maken, dan is neurocoaching in goede zet. Je leert kijken naar hoe de hersenen werken en hoe dat ons gedrag en onze manier van denken beïnvloedt. Ons Summer School programma biedt een unieke kans om een unieke verdiepingsopleiding zoals neurocoaching te volgen. Aanmelden of meer informatie? Klik hier.