29 maart 2022
Marcel Meijlink

‘Als docent kun je studenten leren, zichzelf te ontdekken’

4 mins

Onze deelnemers vertellen wat een UNLP-opleiding voor hen betekend heeft. Deze keer zijn dat Nico Stuive (59) en Eric Zetz (51) over de NLP onderwijs workshops.

Met 35.000 studenten is de hogeschool waar Nico en Eric lesgeven de grootste van Nederland. Per jaar geven de twee collega’s les aan meer dan 100 studenten, zo in de leeftijd tussen de 18 en 21 jaar.

“Dat is een leeftijd”, vertelt Nico, “waarin studenten een spurt maken in hun persoonlijke ontwikkeling. Een leeftijd waarop ze zich gaan afvragen wie ze zijn en wat ze willen.”

Als docent kan hij daar een grote rol in spelen, weet hij. ”Docenten maken studenten twee jaar lang van dichtbij mee op een cruciaal moment in hun leven. Als docent kun je studenten dus echt helpen, zichzelf te ontdekken.”

En je wilt als docent natuurlijk ook jouw kennis en ervaring overbrengen, voegt Eric toe. “Zodat je studenten daar iets van opsteken.” 

Informatie verzenden

Als docenten bombarderen ze hun studenten de hele dag met informatie. “Als docent ben je de hele dag bezig met verzenden”, vervolgt Eric. “Maar ik weet uit ervaring dat er altijd studenten zijn, bij wie mijn verhaal totaal niet aankomt.” 

“Precies”, verzucht Nico. “En als je ze dan vraagt of ze het allemaal nog volgen, dan komt er niks uit ze. ‘Ja, hoor’, meer niet. Ik vond dat jammer. Het frustreerde mij dat ik niet wist, hoe ik zulke studenten kon bereiken. Daarom ben ik de NLP onderwijs workshops gaan volgen.”

Eric Zetz en Nico Stuive.

De NLP onderwijs workshops bestaan uit 4 workshops van 6 uur. Elke workshop heeft een concreet en afgebakend thema:

  1. Beter in je vel & in ontspanning: effectiever leren en ontwikkelen
  2. Verbeter de relatie en communicatie met leerlingen, ouders en collega’s
  3. Betere verbinding met anderen door inzicht in jezelf, de ander en elkaars voorkeuren
  4. Doelen stellen en behalen in het onderwijs

Tijdens de workshops kregen Eric en Nico tools om studenten te helpen bij hun groei. “In de eerste twee workshops leerden we bijvoorbeeld hoe je snel met iemand kunt levelen”, zegt Nico. “Als je een band met je student hebt, wordt het veel makkelijker om hem of haar te helpen.”

Voorkeuren voor communicatie

In het bijzonder de derde workshop vonden Eric en Nico erg de moeite waard. Het tweetal leerde toen hoe ze hun lessen aantrekkelijk konden maken voor zoveel mogelijk studenten. Op die dag leerden ze herkennen hoe een student bij voorkeur communiceert. 

NLP kent grofweg drie voorkeuren van communicatie: visueel, auditief en kinesthetisch. “Anders gezegd: sommige studenten moeten iets zien op een plaatje, anderen moeten het horen of voelen”, vertelt Nico. “Als ik tijdens een les alleen maar visuele hulpmiddelen gebruik, dan zullen auditief ingestelde studenten mijn verhaal minder goed begrijpen. Vroeger wist ik dat ook wel, ik wist alleen niet wat ik eraan moest doen.”

Sinds hun NLP opleiding zijn Nico en Eric ook met die andere voorkeuren van communicatie gaan lesgeven. Voor de ene student meer visueel, op het andere moment met meer gevoel. “Als ik nu voor de klas sta en mijn studenten bekijk”, vertelt Nico, “dan zie ik nu veel sneller of mijn verhaal binnenkomt, of niet.” 

Verhaal aanpassen

Zo niet, dan probeert Nico met vragen aan zijn studenten zijn verhaal aan te passen, zodat hij het op een andere manier kan vertellen. “Vaak zie ik dat het dan opeens wel binnenkomt. Dat is geweldig om te zien.”

Voor leraren en docenten die overwegen de workshops te volgen, heeft Nico een advies. “De workshops hebben echt toegevoegde waarde. Wij als docent kunnen het verschil maken. Wij maken studenten namelijk jarenlang van dichtbij mee en kunnen daarom een grote invloed hebben op hun groei. Daar doe je het toch voor?”

Privé: Jan Hazevoet
"Jan Hazevoet is werkzaam bij UNLP als content manager. Hij heeft een passie voor schrijven en fotograferen en alles dat met menselijke communicatie te maken heeft."
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

Post-hbo INFORMATIEAVOND

Familieopstellingen INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND