UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

16 augustus 2021
Tim de Ridder

Conditionering

5 mins

De manier waarop wij in het heden op dingen reageren en dingen ervaren, heeft alles te maken met onze conditionering uit het verleden. In dit artikel leer je alles wat je moet weten over conditionering ⬇️

Wat is conditionering?

Conditionering is een verzameling van verschillende dingen die jij jezelf hebt aangeleerd om je aan de omgeving aan te passen. Vanuit de psychologie wordt de vraag wat is conditionering gezien als het leerproces van het koppelen van bepaald gedrag aan een prikkel, dat oorspronkelijk niet door die prikkel werd veroorzaakt.

Voorbeelden conditionering?

Het meest bekende en duidelijke voorbeeld van conditionering is het onderzoek met de hond uitgevoerd door Ivan Pavlov. Tijdens dit experiment liet de Russische fysioloog Ivan Pavlov elke keer als zijn hond ging eten een belletje horen. Na dit een tijdje te hebben gedaan, koppelde de hond van Pavlov het belletje aan eten. Door deze conditionering ging de hond op een gegeven moment al kwijlen op het moment dat hij het belletje hoorde, zonder dat er eten was. Dit wordt ook wel de Pavlov reactie genoemd. De hond koppelt een bepaald gedrag (eten & kwijlen) aan een prikkel (belletje).

Het voorbeeld van conditionering van hierboven, kun jij ook terug zien in jouw dagelijkse leven. Als je ooit behoorlijk ziek bent geworden van het eten van verkeerde kip, kan het zo zijn dat je in de periode daarna misselijk wordt op het moment dat jij überhaupt maar kip ruikt. Aan de andere kant kan kip je ook laten denken aan die ene geweldige avond waarop je met vrienden ging barbecueën, waardoor jij misschien enorm gelukkig wordt als jij kip ruikt.

Dit is een voorbeeld van klassieke conditionering. Ook in het dagelijkse leven worden wij continu geconditioneerd om ons op een bepaalde manier te gedragen, ons te voelen of op een bepaalde manier te denken.

Hoe ontstaat conditionering?

Conditionering ontstaat door alle verschillende indrukken, ervaringen en informatie die je als mens gedurende jouw leven meekrijgt. Jouw hersenen slaan de dingen die jij ervaart en waarneemt op, om hier vervolgens in de toekomst een waarschijnlijk gevolg aan te kunnen koppelen. Wordt de tafel gedekt? Dan ga je waarschijnlijk bijna eten.

Factoren in jouw leven die hier een rol bij kunnen spelen zijn onder andere de feedback die jij krijgt van jouw ouders als kind, de reactie van klasgenoten of de blikken van mensen die jij niet zo goed kent. Op het moment dat als kind drinken om gooit, hoor jij jouw moeder of vader zuchten voordat het opgeruimd wordt. Misschien wordt jouw ouder zelfs wel boos! Jij koppelt vervolgens de reactie van jouw ouders aan het omgooien van drinken, waardoor je in het vervolg voorzichtiger zult zijn. Op het moment dat jij volgende keer echter weer iets omgooit, zal je de (boze) reactie van jouw ouders verwachten en misschien al gaan huilen als kind (of jouw ouders nou boos wordt of niet)

Conditionering en NLP

Conditionering en het loskomen van conditionering speelt een grote rol in NLP. In ons leven worden wij continu geconditioneerd. Dit kunnen heel behulpzame, maar ook niet zo behulpzame conditioneringen zijn. Binnen de NLP Practitioner worden verschillende manieren van conditionering behandeld.

Eén van de manieren binnen NLP waar gebruik wordt gemaakt van conditionering zijn ankers. Door middel van het ankeren van een bepaald (positief) gevoel aan een bepaalde handeling, kun je in de toekomst dit gevoel makkelijker oproepen. Binnen NLP wordt dit vaak gedaan door een fysiek punt in jouw lichaam te ankeren. Op deze pagina lees je alles over hoe de techniek van ankeren werkt.

Een techniek die hier mee te maken heeft, is een collapsing anker. Deze techniek kun je gebruiken om een geconditioneerde (negatieve) reactie bij een bepaalde gebeurtenis te laten verminderen of zelfs te verdwijnen. Heb jij altijd op het moment dat jij bijna voor een groep gaat staan dat jij super zenuwachtig wordt? Waarschijnlijk komt dit door een ervaring uit het verleden waardoor jij op een bepaalde manier geconditioneerd bent. Probeer dan eens een collapsing anker om deze ervaring een stuk prettiger te maken voor je!

Welke voordelen biedt deze vorm binnen NLP?

Het voordeel van het werken aan jouw oude conditionering en jezelf opnieuw te conditioneren, is dat onder andere negatieve denkpatronen en trauma’s een mindere rol in jouw leven zullen spelen. De gebeurtenis uit het verleden zal hetzelfde zijn, maar zal in de toekomst een minder zware automatische reactie opleveren. Jouw nieuwe conditionering zal “boven” jouw oude automatische respons komen en deze vervangen, waardoor het getriggerde gevoel minder zwaar is.

Voorbeeld: jij hebt in het verleden iets meegemaakt, waardoor jij elke keer als jij met de bus moet je een paniek aanval krijgt. Op het moment dat je deze automatische respons (paniekaanval) vervangt met een fijnere en rustgevendere emotie, zal jouw ervaring van het zien van een bus veranderen. Binnen NLP biedt onder andere de anker-techniek hier een oplossing voor. Je koppelt de trigger (de bus) aan een nieuwe positieve emotie (gevolg), wat de ervaring prettiger maakt.

Werken aan jouw conditionering?

Wil jij onder begeleiding van ervaren trainers werken aan jouw conditionering, door onder andere met de anker techniek aan de slag te gaan? In een NLP Practitioner en NLP Master Practitioner leer jij verschillende technieken om aan jouw oude conditionering te werken en jezelf op een positieve nieuwe manier te conditioneren, zodat het leven een stuk leuker wordt. Wil jij meer weten over een NLP Practitioner? Bezoek dan eens een informatieavond!

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.