UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

20 juli 2021
Shannon van Oosten

Onzekerheid: Oorzaken & Hoe ga je ermee om?

6 mins

Iedereen twijfelt wel eens over dingen in het leven: aan jezelf, over je beslissingen of over de toekomst. Op momenten dat dit gebeurt heb je last van onzekerheid. Waarom iemand onzeker is, kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt onzeker zijn over je lichaam of je uiterlijk, maar ook over wat anderen van je vinden of je relatie. In dit artikel benoemen we de kenmerken van onzekerheid, waar het vandaan komt, schetsen we veel voorkomende situaties en geven we tips over hoe je om kan gaan met jouw onzekerheid.  

Wat is onzekerheid?

Iemand die onzeker is twijfelt heel erg, heeft een negatief zelfbeeld en heeft weinig zelfvertrouwen. Onzeker zijn kan over van alles en is daarom een breed begrip. Onzekerheid heeft veel invloed op je leven, dusdanig dat je er overspannen van kunt raken en het je dagelijks veel energie kost. Als je onzeker bent, zul je merken dat je bang bent om fouten te maken. Ook kan het zijn dat jij je niet op je gemak voelt in gezelschap, je wat verlegen bent, je besluiteloos bent of dat je veel piekert. 

Je onzekerheid kan zelfs zo erg zijn dat je liever helemaal sociaal contact vermijdt, je continue bevestiging bij anderen zoekt, je twijfelt over je hele zelfbeeld en je laat leiden door de mening van anderen. Langdurige en chronische onzekerheid kan daarom ook leiden tot een depressie of een angststoornis. 

Wat is een onzeker gevoel en waar komt het vandaan? 

Onzekerheid ontstaat wanneer jij je angst en negatieve gedachten gaat geloven. Deze belemmerende gedachten ervaar je als emotioneel lijden. Eigenlijk is onzekerheid dus een gevoel, dat weer een gevolg is van je negatieve gedachten waarin je gelooft. In je leven doe je zowel positieve als negatieve ervaringen op. Deze ervaringen vormen je zelfbeeld. Met name de ervaringen die je in je jeugd op hebt gedaan hebben veel invloed. Misschien ben je op school gepest en heb je nog steeds te maken met de gevolgen daarvan. Het kan ook zijn dat je geen veilige hechting met je ouders hebt gehad toen je kind was. Ook afwijzing, mislukking, eenzaamheid en perfectionisme spelen een grote rol bij jouw onzekerheid. 

Wanneer je chronisch onzeker bent, twijfel je aan je zelfbeeld. Wie ben je? Wie wil je zijn? Wat wil je graag doen? Je vertrouwt jezelf niet en zoekt naar bevestiging en goedkeuring bij anderen. De drang om door anderen geaccepteerd te willen worden, wordt zo groot dat je je continue aanpast aan anderen en je over je eigen grenzen heengaat. 

Onzeker gevoel op werk

Meer dan 20% van de Nederlanders ervaart wel eens onzekerheid op de werkvloer, omdat ze twijfelen aan hun vaardigheden en potentie. Misschien herken je wel dat jij je afvraagt of je collega’s je wel aardig vinden, je liever niets zegt tijdens een vergadering of bang bent dat je bepaalde deadlines niet haalt. 

Onzekerheid bij jongeren

Veel jongeren en pubers zijn onzeker. In deze levensfase zijn jongeren volop in de ontwikkeling en gaan ze zich met anderen vergelijken. Dit gevoel versterkt door het ideaalplaatje op social media. Ook een nieuwe omgeving, zoals de middelbare school, kan onzekerheid met zich meebrengen. Goedkeuring van medeleerlingen en ‘erbij horen’ spelen een grote rol. 

Onzekerheid binnen de relatie

In een relatie stel jij je emotioneel open voor een ander. Vertrouwen hierin is belangrijk, maar dat is lastig als je veel onzekere gevoelens hebt. Misschien ben je bang om afgewezen te worden of dat de ander je zal verlaten. Wanneer je een negatief zelfbeeld hebt, gaan er gedachten door je hoofd, zoals: ‘Hoe kan de ander mij nou leuk vinden?’ ‘Ik kan nooit aan zijn of haar verwachtingen voldoen.’ Ook de band die jij had met je ouders vroeger bepalen hoe jij nu in relaties bent. Als je geen veilige band met je ouders hebt, zal je niet zo snel op anderen en jezelf vertrouwen. 

Hoe ga je om met onzekerheid?

Iedereen gaat anders om met zijn of haar onzekerheid. De meeste mensen zullen het niet zeggen, maar je kan het wel aan ze aflezen. Ze zijn vaak wat stil en verlegen. Je zult ze niet snel hun mening horen geven en hun houding is ingetogen. 

Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Soms zijn de mensen die heel zelfverzekerd ogen, eigenlijk heel erg onzeker. Ze verbloemen hun onzekerheid door zich zelfverzekerd te gedragen. Dit kan uit schaamte zijn voor hun onzekerheid. Ook kan het zijn dat deze mensen juist bang zijn om hun onzekerheden te uiten. Om onzekerheid te overwinnen, is acceptatie ervan de eerste stap. 

Onzekerheid overwinnen

Onzekerheid is niet slecht. Het is normaal om soms wat onzeker te zijn, zeker in nieuwe situaties. Omdat onzekerheid ontstaat wanneer jij je negatieve gedachten gaat geloven, moet verandering ook vanuit jezelf komen. Hieronder volgen een paar tips die jij kan toepassen om je onzekerheid de baas te worden. 

Acceptatie

Accepteer dat je onzekere gevoelens hebt en realiseer je dat je hier niet alleen in bent. Dit zal je merken als jij je onzekerheden aan iemand vertelt die jij vertrouwt. Niemand zal je veroordelen, want iedereen heeft zijn of haar eigen onzekerheden en problemen. Wanneer je dit realiseert, zal je merken dat je onzekerheden minder groot worden en anderen begrip zullen hebben. 

Geloof niet alles wat je denkt! 

Gedachten zijn geen feiten en dus hoef je niet alles te geloven wat je hoofd tegen je zegt. We denken vaak te weten wat een ander over ons denkt, en we geloven deze aannames en overtuigingen dan ook. Misschien voelt het wel echt, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk echt is. Door je gedachten bijvoorbeeld op te schrijven, kan je er afstand van nemen en kijken of  

Je bent een mens in ontwikkeling

Mensen zijn nou eenmaal niet perfect. Wees daarom ook niet bang om fouten te maken of om hulp te vragen. Van fouten kan je leren en groeien. Of zoals we in NLP zeggen: falen bestaat niet, er is alleen feedback.

Stap uit je comfortzone

En nee, dat betekent niet dat je iets extreems spannends moet gaan doen. Een beetje stretchen zorgt ervoor dat je steeds meer durft en minder onzeker wordt. Met elk klein stapje groeit jouw zelfverzekerdheid! 

Positiviteit en dankbaarheid

Wanneer je onzeker bent, heb je continue negatieve gedachten en gevoelens. Probeer je daarom te focussen op de positieve kanten. Schrijf elke dag 3 leuke dingen op die jij die dag meegemaakt hebt en waar je dankbaar voor bent. Misschien heb je een gezellige dag met een vriendin gehad, of ben je trots op jezelf omdat jij je mening hebt gegeven. Op deze manier besef je dat er ook zoveel leuke dingen zijn in je leven. 


Meer zelfvertrouwen hebben is een doel van veel mensen. NLP biedt veel verschillende tools waarmee jij om leert gaan met je negatieve gedachten en onzekerheden. Tijdens de NLP Practitioner ga je hier uitgebreid mee aan de slag. Ben je benieuwd wat NLP voor jou kan betekenen? Bekijk hier de informatieavonden.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.