2 juli 2021
Marcel Meijlink

In gesprek met Robert de Jong over NLP in het Onderwijs

8 mins

Online lessen worden een steeds groter ding, de prestatiedruk in het onderwijs stijgt enorm en ondertussen kampt Nederland met een gigantisch lerarentekort. Ja, je zou wel kunnen zeggen dat er veel aan de hand is in het Nederlandse onderwijs. Ondertussen willen leerkrachten hun leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen en helpen groeien.  Het wordt daarom dus ook voor leerkrachten steeds belangrijker om zich persoonlijk te ontwikkelen, zodat zij de tools in handen hebben om zich optimaal te kunnen uiten en daarmee hun leerlingen optimaal te kunnen begeleiden in hun groeiproces. Wij spraken met Robert de Jong (directeur van IKC ’t Palet in Vlaardingen) over zijn visie op het onderwijs, het belang van persoonlijke ontwikkeling als leerkracht en de rol die NLP daar in kan spelen.

In contact met jezelf en een ander

Als jonge jongen zei Robert op de basisschool altijd al dat hij meester wilde worden. Na deze kinderdroom even aan de kant te hebben gelegd, kwam hij jaren later toch terecht in het onderwijs. Toen hij niet werd aangenomen op het conservatorium, besloot Robert namelijk een jaar de Pabo te doen en is hij hier vervolgens weer helemaal verliefd op het vak geworden. Na vijf jaar voor de klas te hebben gestaan, is Robert op 27-jarige leeftijd gestapt in de rol van locatie directeur. Tijdens deze groei van leerkracht naar directeur (en daarna) is Robert is in aanraking gekomen met NLP: “Tijdens mijn middenmanagement opleiding en schoolleiders opleiding werden dingen uit NLP behandeld. Ik heb ook een leergang oplossingsgericht werken gevolgd, dat zat helemaal doordrenkt met NLP-oefeningen. Allemaal zeer toepasbaar op het onderwijs, zowel op leerling niveau als voor collega’s onderling. Vaak wordt het alleen niet zo specifiek benoemd, veel te weinig in mijn ogen.”

Ondanks dat het vaak niet specifiek benoemd wordt, is NLP een niet te missen tool in het onderwijs volgens Robert. De kracht van NLP in het onderwijs zit volgens hem namelijk in twee grote aspecten: “Ten eerste gaat het heel erg over jezelf, het is een soort bewustwording. Welke taal gebruik ik? Hoe stel ik me op en hoe interpreteer ik situaties? Door leerkrachten in aanraking te laten komen met NLP, kijken ze meer naar hun eigen professie. Ze gaan nadenken over vragen als ‘Hoe kijk ik naar de wereld?’. Daarnaast gaat het heel erg over afstemmen, over contact maken met de ander. Als er één beroep is waar dat een grote rol heeft, is dat natuurlijk wel bij leerkrachten. Die zijn de hele dag contact aan het maken met iedereen. Hoe beter je dat als leerkracht kunt doen, hoe beter jij in jouw vak wordt.”

Als Robert kijkt naar wat het hem zelf heeft gebracht, merkt hij dat het hem niet alleen op professioneel vlak verder heeft geholpen. Ook persoonlijk heeft hij mooie stappen gezet: “Het heeft mij persoonlijk veel bewustwording gebracht. Ik merkte dat ik van nature bijvoorbeeld wel goed was in het contact met anderen. Ik werd om in NLP-termen te spreken steeds bewuster bekwaam. Ik kon het steeds meer plaatsen waarom ik dingen deed, wat ik vervolgens ook makkelijker kon meegeven aan anderen.”  

NLP op de Pabo

Tijdens zijn eigen kennismaking met NLP is Robert enthousiast geworden. Toch zat er iets niet helemaal lekker bij hem… Want waarom krijgt niet elke leerkracht dit standaard aangeboden? Hij vertelt: “Ik heb inmiddels een behoorlijk aantal collega’s die een NLP-opleiding hebben gedaan bij UNLP. Wat ik bij die leerkrachten zie gebeuren, is dat zij ineens op een andere manier kijken naar wat ze kinderen mee willen geven. Wij zijn heel zwart-wit gezien geneigd om alleen maar te kijken naar of wij goed rekenen, spelling of begrijpend lezen onderwijs geven. We willen er allemaal kennis in stoppen. Dat is een super belangrijke taak van het basisonderwijs, maar ondertussen zitten kinderen hier acht jaar lang op school. 

Collega’s die een NLP-opleiding hebben gedaan vinden die kennisvakken ook belangrijk, maar zij snappen vaak dat als je goed in jouw vel zit je beter leert. Ze weten hoe zij kinderen kunnen stimuleren om door te zetten, kunnen beter afstemmen zodat zij meer in verbinding staan en nog veel meer… Het zijn maar een aantal voorbeelden, maar ze zien in dat ze de leerlingen (en zichzelf) een stuk meer mee kunnen geven dan alleen maar die basiskennis. Dat zie ik als een heel waardevol aspect.”

Ook voor leerlingen is het fijn als er een leraar voor de klas staat die kennis van NLP heeft, legt Robert uit: “Als een groep onrustig is en minder lekker aan het werk is, is het fijn als er een juf of meester voor de klas staat die gaat kijken naar wat hij of zij zelf anders kan doen om die situatie om te buigen. Je fysiologie veranderen bijvoorbeeld, het helpt echt! Daarnaast is het voor leerlingen denk ik ook fijn om naast die kernvakken, ook eens andere soorten oefeningen te doen. Maar je hebt dan wel een leerkracht nodig die daar enige kennis van heeft.” 

In een wereld waarin kinderen alles zien op sociale media en de prestatiedruk continu groter lijkt te worden, denkt Robert dat het ook voor kinderen belangrijk is om NLP-technieken (al dan niet bewust) mee te krijgen: “Ik denk dat wij op dit moment een heel andere generatie aan het grootbrengen zijn, dan de generatie hiervoor. Kinderen groeien zo anders op. Voor deze generatie is het om een langdurig gelukkig leven te leven, nog belangrijker geworden om te bedenken hoe jij ergens zelf nu instaat. Tegenwoordig lijken veel dingen “normaal” te zijn voor veel kinderen. Een telefoon op de basisschool, een eigen tablet, een aantal keren per jaar op vakantie kunnen. Daar komt het belang van naar vragen als “Hoe kan ik nog meer gelukkig worden?” kijken. Dat is iets heel waardevols en ik denk dat het belangrijk is om daar al vroeg over in gesprek te gaan.”

Eigenlijk zouden de dingen die je bij een NLP-opleiding krijgt onderdeel moeten zijn van een leraren opleiding, vindt Robert: “Er zijn wel een aantal dingen waarvan ik denk, dat zou standaard moeten zijn op de Pabo. De werking van de hersenen bijvoorbeeld, hoe gaat dat nu? Dat zegt zoveel over de manier waarop wij leren… Maar op een of andere manier wordt daar op de Pabo niets aan gedaan. Dat moet je maar in jouw nascholing doen. Ik snap dat ze keuzes moeten maken, maar wat mij betreft mag iets als NLP veel sterker benoemd mogen worden bij bijvoorbeeld de Pabo. Ik geloof echt dat het zo veel tools geeft aan een leerkracht.”

Twijfel? Gewoon doen! 

Als directeur van een basisschool raadt Robert het alle leerkrachten van die school aan: “Je zou wel kunnen zeggen dat ik ze allemaal die hoek heb ingemasseerd, haha! Ongeveer drie jaar geleden was de eerste Droom Leef Geniet van UNLP in Vlaardingen. Ik heb aan mijn hele team een mail gestuurd met de kans om daar heen te gaan op kosten van de school. Toen zijn er maar twee collega’s gegaan. Zij waren echter zo ontzettend enthousiast, dat zij meteen een NLP opleiding wilden starten en het met collega’s er over hadden. De tweede Droom Leef Geniet in deze regio had het team weer de optie, toen gingen maar liefst 11 teamleden! Ik merk dat leerkrachten geïnspireerd raken door hun collega’s en hetzelfde willen. Ik zie ook collega’s die echt gelukkiger zijn nu.” 

Afsluitend vertelt Robert over welke rol hij voor NLP in het onderwijs ziet weggelegd: “Het geeft je tools om zelf effectiever te worden als mens. Dat betekent dus bijna automatisch een betere leerkracht. Daarom denk ik ook dat het zo belangrijk is voor mensen die al langer aan het twijfelen zijn om een opleiding op dit gebied te volgen, het gewoon te doen! Als je al een tijdje twijfelt en er komt iets zó specifieks als een NLP Onderwijs Practitioner langs, pak dan de kans.”

Zelf een stap in de wereld van NLP maken?

Ben jij net als Robert enthousiast geworden over NLP en wil jij dit ook in het onderwijs inzetten? Tijdens de unieke NLP Onderwijs Practitioner stap je in de wereld van Neuro Linguïstisch Programmeren en ga jij de tools leren waarmee jij jezelf én jouw leerlingen naar een hoger niveau kunt brengen. Lijkt dit jou interessant? Op deze pagina lees je meer over de NLP Onderwijs Practitioner. Wil jij meer weten over NLP, NLP in het onderwijs of de opleiding? Bezoek dan eens een gratis informatieavond, waarvan je op deze pagina de data kunt vinden. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

Post-hbo INFORMATIEAVOND

Familieopstellingen INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND