Nieuwsgierig naar onze opleidingen? Maar nog niet klaar om in te schrijven? Klik hier voor een adviesgesprek.

24 april 2020
Vincent

Wat is concentratie?

4 mins

Wat is concentratie?

Concentratie is simpelweg gezegd het vermogen om ergens de aandacht op te kunnen richten. Is deze focus er niet, dan wordt dit in de volksmond ook wel een concentratieprobleem wordt genoemd. Des te groter de mate van afwezigheid om in een bepaalde situatie de aandacht ergens op te kunnen focussen, hoe minder de concentratie op dat moment is.

Vormen van concentratie

Er zijn verschillende vormen van concentratie. Je zou kunnen zeggen dat er drie soorten concentratie zijn: selectieve concentratie, verdeelde concentratie en constante concentratie. De ene vorm van concentratie is nuttiger dan de andere vorm.

Selectieve concentratie

Selectieve concentratie is je focussen op 1 ding. Deze vorm van concentratie is de vorm die je eigenlijk wilt hebben. Door selectieve concentratie te hebben, bereik je de ultieme focus. Vanuit hier kun jij je beter focussen op de taak waar je op dat moment de aandacht aan wilt besteden, zonder afleidingen van buitenaf.

Verdeelde concentratie

Verdeelde concentratie zou je kunnen bestempelen als “aandachtsswitchen” en is de vorm die je eigenlijk wilt voorkomen. Dit is de vorm van concentratie waar de focus ontbreekt en jij waarschijnlijk weinig gedaan krijgt.

Constante concentratie

Dit is een goede vorm van concentratie, maar erg lastig vol te houden. Bij deze vorm van concentratie, focus jij je voor langere tijd op één ding. Daarin verschilt het dus iets van de eerste vorm, waar jij je niet per se op langere tijd 1 ding focust (maar vaak kort en intensief).

Wat heeft invloed op mijn concentratie (zowel positief als negatief)

Een betere vraag kan misschien zijn: wat heeft geen invloed op jouw concentratie? Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de concentratie van een persoon en deze kunnen worden onderverdeeld in externe en interne prikkels. Vaak kun jij zelf dingen doen aan deze factoren, op andere heb jij minder invloed. Voorbeelden van externe factoren die invloed hebben op jouw concentratie zijn jouw collega’s, appjes die binnenkomen of die onverwachte knal die jij uit het niets hoort. Voorbeelden van interne factoren zijn gedachtes die jij nog hebt over welke boodschappen jij moet doen, nadenken welke taken jij eerst moet doen of die ene leuke date die je gisteren had waar je maar niet aan kan stoppen met denken.

Hoe verbeter ik mijn focus/concentratie?

Er zijn verschillende soorten manieren om jouw concentratie te verbeteren, afhankelijk van waar het concentratielek vandaan komt. Vaak heeft iets eenvoudigs als goede zelfzorg al een behoorlijke invloed op jouw concentratie (goed eten). Ook dingen als slimmer met jouw concentratievermogen om te gaan door bijvoorbeeld de pomodoro techniek (een bepaalde tijd werken, daarna pauze nemen) te gebruiken of het uitzetten van meldingen op jouw telefoon kan hierbij helpen. Tijdens de opleiding mindfulness kom jij meer te weten over hoe jij met jouw innerlijke stemmetje om kunt gaan en tijdens de NLP Practitioner leer jij technieken die jou kunnen helpen bij jouw concentratie en focus op bepaalde doelen.

Concentratieoefeningen

“Als jij de naam van iemand niet kunt onthouden, is die naam niet belangrijk genoeg voor je. Als jij tienduizend euro zou krijgen als jij die naam zou onthouden, zou je het wel kunnen.”

Een oefening die jij één keer kunt doen waardoor jij vervolgens nooit meer jouw concentratie zult verliezen, is te mooi om waar te zijn. Toch zijn er bepaalde tools waarmee het een stuk makkelijker zal zijn om jouw concentratie te behouden. Deel bijvoorbeeld datgene dat je wilt doen eens op in kleine stukjes en probeer het zo af te krijgen, beloon jezelf op het moment dat jij een bepaalde tijd aan een taak hebt gewerkt of herhaal dingen die je wilt onthouden voor jezelf in het gesprek.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

Post-hbo INFORMATIEAVOND

Familieopstellingen INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND