UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

14 oktober 2021
Jan Hazevoet

Dit is hoe herkaderen voor jou kan werken

6 mins

Herkaderen is een simpele techniek uit Neuro Linguïstisch Programmeren. Het is een strategie om de manier waarop je naar de dingen kijkt, te veranderen en daarmee je ervaring om te vormen. Bij UNLP is herkaderen een vast onderdeel tijdens de opleiding NLP Practitioner.

Herkaderen kan van een stressvolle gebeurtenis een uitdaging maken die je kunt overwinnen, in plaats van een zeer traumatische gebeurtenis. Of het kan een heel slechte dag veranderen in een dipje in een verder prachtig leven. Of het kan een negatieve gebeurtenis omvormen tot een leerervaring.

Een goede toepassing van herkaderen is bij stress. Stress kan allerlei oorzaken hebben. Iedereen heeft bovendien wel zijn of haar eigen, persoonlijke dingen die stress veroorzaken, zogenoemde stressoren. Met herkaderen verander je de manier waarop je naar jouw stressoren kijkt. Herkaderen kan de stress zo groot of klein maken als je wilt.

DE INVLOED VAN STRESS

De stressreactie van je lichaam wordt meer in gang gezet door waargenomen stress dan door feitelijke gebeurtenissen. Met andere woorden: de stress is niet de situatie, het is hoe jij die situatie bekijkt.

Het vervelende aan stress is dat het vaak lijkt alsof je er geen grip op hebt. Bovendien ebben de lichamelijk effecten van stress maar langzaam weg. Bij stressvolle gebeurtenissen raakt ons lichaam namelijk vrij snel in een vecht-of-vluchtmodus. Omdat we natuurlijk niet bij elke situatie kunnen vechten of vluchten, blijft je lichaam in die modus hangen. Tenzij je heel goed bent in ontspanningstechnieken, kan de stress heel lang blijven hangen.

Het is dus handiger om bij de oorzaak te beginnen. Met herkaderen kun je de stressoren die je je in je leven waarneemt minimaliseren. Daardoor kun je je ook makkelijker ontspannen.

HOE HERKADEREN WERKT

Herkaderen is met een beetje oefening gemakkelijk aan te leren. De eerste stap is om de negatieve denkpatronen te herkennen die je stressniveaus aanjagen.

Pessimisten ervaren meer stress dan optimisten, blijkt uit veel onderzoek. Daarom is het handig om te begrijpen hoe pessimisten denken. Als je negatieve denkpatronen leert herkennen en snapt hoe deze jou beïnvloeden, kun je de basis leggen voor verandering.

HERKADEREN: LET OP JE GEDACHTEN

De volgende stap is om jezelf te betrappen wanneer je afglijdt in al te negatieve en stress-aanjagende denkpatronen. Bewust zijn van gedachten is een belangrijke stap naar het uitdagen en uiteindelijk veranderen van gedachten.

Je begint door je meer bewust te worden van je gedachten. Bekijk je gedachten alsof je je eigen waarnemer bent. Als je negatieve denkstijlen opmerkt, schrijf ze dan op. Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden waarin je vastlegt wat er in je leven gebeurt, maar vooral wat je gedachten rondom deze gebeurtenissen zijn. Hoe meer je oefent, des de beter kun je deze gedachten herkennen.

Een andere nuttige oefening is meditatie, waarbij je leert je geest tot rust te brengen en je gedachten te onderzoeken. Als je eenmaal meer een waarnemer bent geworden, is het gemakkelijker om je gedachten op te merken in plaats van erin verstrikt te blijven.

ONDERZOEK DE WAARHEID VAN JE GEDACHTEN

De derde stap van herkaderen is het onderzoeken van de waarheid en nauwkeurigheid (of het ontbreken daarvan) van deze gedachten. Onderzoek je gedachten door middel van je nieuwe ‘lens’. Zijn de dingen die je jezelf vertelt wel waar? Hoe zou je gebeurtenissen op een andere manier kunnen interpreteren? Welke manieren om de dingen te zien, zouden nuttiger voor je zijn? In plaats van de dingen te zien zoals je altijd hebt gedaan, daag je elke negatieve gedachte uit en kijk je of je gedachten kunt aannemen die bij je situatie passen, maar een positievere kijk weerspiegelen.

VERVANG JE GEDACHTEN DOOR POSITIEVE

Herkaderen is een doorgewinterde psychologische techniek die overal wordt toegepast. In ziekenhuizen bijvoorbeeld passen verpleegkundigen herkaderen toe bij patiënten met milde pijn. Verpleegkundigen herformuleren deze pijn in gesprekken als ‘ongemak’. Dit blijkt vaak de ervaring van pijn voor veel patiënten te minimaliseren.

Dit is een handige omkaderingstruc die we allemaal in de praktijk kunnen brengen. Als je naar iets negatiefs kijkt, kijk dan of je je gedachten kunt veranderen om minder sterke, minder negatieve emoties op te roepen.

Als je naar een potentieel stressvolle situatie kijkt, kijk dan of je die in plaats van als bedreiging als een uitdaging kunt zien. Zoek naar het ‘geschenk’ in elke situatie en kijk of je je stressoren meer in een positieve realiteit kunt ‘omlijsten’. Bekijk ze op een manier die nog steeds past bij de feiten van de situatie, maar dan meer optimistisch en positief.

Dat is de essentie van herkaderen, en je kunt het zo vaak doen als je wilt. Veel van onze cursisten bij UNLP zijn verbaasd over de grote impact die herkaderen kan hebben op hoe zij stress ervaren. Het veranderen van de manier waarop ze naar hun leven kijken, heeft hun leven echt veranderd.

HERKADEREN IN DRIE STAPPEN

Weinig tijd? Een andere en makkelijke manier van herkaderen is door deze 3 stappen te volgen.

  1. Stel jezelf de vraag: is dit over een maand of een jaar van belang? Een eindeloze to-do-lijst bijvoorbeeld kan behoorlijk overweldigend aanvoelen. Vraag jezelf af: maakt dit echt uit, in het grote geheel der dingen?
  2. Bij elke gebeurtenis in ons leven evalueren we automatisch en onbewust wat de uitkomst zou kunnen zijn: irrelevant, positief of stressvol. Als je bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek of werkopdracht hebt verprutst, kan dat aanvoelen als het einde van je carrière. Vraag jezelf af: is die perceptie werkelijk waar en accuraat?
  3. Er zijn twee manieren om naar een stressvolle gebeurtenis te kijken. Een toespraak houden kan bijvoorbeeld een zenuwslopende aangelegenheid zijn, maar je kunt het ook zien als een geweldige kans om je carrière een boost te geven. Wanneer je iets dat je veel moeite kost ziet als een bedreiging, vestig je je aandacht op je tekortkomingen. Door de gebeurtenis te herkaderen, boor je je vermogen aan om actie te ondernemen en veranderingen aan te brengen.

ZELF LEREN HERKADEREN?

Wil jij zelf beter worden in herkaderen? Tijdens een NLP opleiding ga jij uitgebreid aan de slag met verschillende oefeningen en leer je verschillende manieren hoe jij dit kunt leren. Nieuwsgierig? Neem eens een kijkje op deze pagina voor een gratis NLP informatieavond.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.