Nieuwsgierig naar onze opleidingen? Maar nog niet klaar om in te schrijven? Klik hier voor een adviesgesprek.

4 november 2022
Marcel Meijlink

Successen moet je vieren! Het belang van reflectie en motivatie

7 mins
successen vieren

Hoe vaak sta je stil bij wat je hebt bereikt? Even een momentje om te reflecteren en terug te kijken. Terug te kijken naar waar je vandaan komt, zodat je kunt bepalen waar je naar toe wil. Iedereen wil succesvol zijn in het behalen van zijn of haar doelen, maar het komt vast wel eens voor dat jij je gedemotiveerd voelt. Daarom is het belangrijk om ook in het moment te genieten en om kleine succesjes te vieren. Het geeft ons de motivatie om door te gaan in lastige tijden. 

Kleine succesjes vieren

Op het moment dat je aan grotere doelen in jouw leven werkt, kun je dit waarschijnlijk onderverdelen in kleinere stapjes die je dichter bij jouw doelen brengen. Deze doelen kunnen werkgerelateerd zijn, maar ook persoonlijk of op het gebied van gezondheid. Misschien herken je het wel dat je een moment hebt gehad, waarin jij bent vergeten van hoe ver jij eigenlijk bent gekomen. Je ziet de kleine overwinningen over het hoofd. Vooral als jij enorm perfectionistisch bent kan het nog wel eens gebeuren dat je vergeet welke stappen jij al hebt gezet. 

Neem bijvoorbeeld Thomas Edison, de bedenker van de gloeilamp. Het heeft vele pogingen geduurd voordat Edison succes heeft behaald. Maar zoals hij zelf heeft aangegeven: ik heb niet gefaald, ik heb slechts 1000 manieren gevonden die niet werken. Een mooie manier van herkaderen, waar je meer over leert tijdens een NLP Practitioner

Ik heb niet gefaald, ik heb slechts 1000 manieren gevonden die niet werken

Thomas Edison was zó gefocust op het doel, dat “falen” niet in hem opkwam. Hij had een positieve groeimindset, waardoor hij elk klein stapje naar zijn doel toe als overwinning zag. Wij voelen ons te vaak negatief over “falen”, dat wij niet vaak genoeg de tijd nemen om onze succesjes te vieren. 

Maar succesjes vieren is nog niet altijd even makkelijk. Vooruitgang lijkt af en toe niet snel genoeg te gaan, vooral als je net begint met het werken aan jouw doel. Je kunt dit proces versnellen en makkelijker voor jezelf maken door jouw brein niet als tegenstander te zien, maar als teamgenoot!

Bijvoorbeeld door het vieren van kleine stappen die je zet. Dit leidt namelijk tot het vrijkomen van dopamine in jouw brein. Als jouw brein eenmaal dopamine ervaart na een bepaalde handeling, wil jouw brein dit continu. Op het moment dat jij positieve verandering dus koppelt aan die dopamine, zal jouw brein deze verandering op blijven zoeken. Net zoals de kleine overwinningen die jij viert niet groot hoeven te zijn, hoeven de feestjes waarmee jij die kleine succesjes viert dit ook niet te zijn.

Weet waar je het voor doet

Het focussen op kleine overwinningen motiveert enorm als je weet dat je het ergens voor doet. In de psychologie kennen we het pijn/plezier principe, wat je kan helpen om jouw doelen te behalen. Op het moment dat het plezier van wat er te winnen valt of de pijn van “falen” groot genoeg zou zijn als het niet lukt, zul je meer gemotiveerd zijn om ergens voor te gaan.

Op het moment dat jij bijvoorbeeld niet tevreden bent over jouw gewicht, kun je het als “pijn” zien dat jij later niet vol energie met jouw (klein)kinderen kunt spelen. Als jouw (klein)kinderen niet met jou willen spelen, omdat opa of oma “toch altijd moe is”, kun jij je voorstellen dat het een enorm obstakel zou kunnen zijn in jouw leven. Uiteraard is de definitie van “pijn” voor iedereen anders.

Een positieve prikkel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat als jij op een gezonder gewicht komt, je meer energie hebt om voor jouw missie te gaan! Je kunt meer tijd in jouw werk en de dingen die jij leuk vindt stoppen, omdat jouw lichaam het gewoon langer vol houdt. Hoe mooi zou het zijn als je deze doelen kunt behalen door kleine succesjes te vieren?

Je kunt zelf jouw leven inrichten en inzetten op het pijn/plezier principe. Jij weet tenslotte als geen ander wat je bezig houdt en waar jij op “aan” gaat. Misschien werkt het voor jou bijvoorbeeld om er een geldbedrag aan te koppelen. 

“Als ik een week niet minimaal drie keer ben gaan sporten, geef ik €100 aan X persoon”

Kies daarbij voor een bedrag dat je écht zou voelen, mocht je het kwijtraken. De bedoeling van dit truckje is uiteraard om jou te motiveren om te doen wat je met jezelf hebt afgesproken, aangezien je dit bedrag echt niet wil verliezen. Vertrouw jij jezelf niet dat je dit bedrag echt zou geven mocht het niet lukken? Geef het dan van tevoren aan iemand die je vertrouwt.

Door jouw missie continu in gedachten te houden en dit te koppelen aan kleinere doelen onderweg, vergroot je de kans op het behalen van jouw einddoel. Als jij je focust op die kleinere doelen en zorgt dat je die hoe dan ook behaald, zul je zonder dat je het direct in het de gaten hebt enorme stappen zetten. Maak het voor jezelf daarom zo verleidelijk mogelijk om die kleine doelen te behalen. Vier kleine successen en zorg ervoor dat je hoe dan ook niet wilt “falen”.

Hoe vier je kleine overwinningen? 

Met dit in gedachten is het dus belangrijk om elke kleine overwinning te vieren. Motivatie kan namelijk het verschil zijn tussen jouw doel wel of niet halen. Jezelf belonen en kleine overwinningen vieren is de sleutel tot succes en dit is hoe je het doet:

Maak jouw doelen niet te groot

Hoewel grotere doelen in gedachten houden niet te onderschatten is, is het belangrijk om kleine en haalbare doelen voor jezelf te stellen. Op deze manier is jouw vooruitgang zichtbaar en zul jij dopamine spikes ervaren! Als jouw doel té groot is, is het verleidelijk om dingen uit te stellen. Kleinere doelen helpen dit voorkomen.

Welke beloning geef jij jezelf?

Bedenk voor jezelf wat je het allerliefste doet en doe dit elke keer als jij een stapje dichter bij jouw doel komt. Dit kun je doen door jezelf op jouw favoriete koffie te trakteren of ergens naartoe te gaan waar jij altijd al naartoe hebt willen gaan. Ergens naar vooruit kunnen kijken is enorm motiverend. 

Leg niet te veel druk op jezelf

Hele strenge deadlines aan jouw doelen verbinden kan er voor zorgen dat je het gevoel hebt dat je faalt. Zelfs als je kleine overwinningen onderweg naar jou doel behaald, kan je het gevoel hebben dat je niet genoeg doet. Wees dus niet al te streng als je kijkt naar wanneer jij je doelen wilt behalen en focus op het proces.

Schrijf jouw vooruitgang op

Het opschrijven en bijhouden van jouw vooruitgang zal je helpen herinneren aan hoe ver je bent gekomen. Soms kunnen we onze doelen opgeven omdat we vergeten welke weg we al hebben afgelegd en hoe dichtbij we al zijn. Schrijf daarom regelmatig op welke stappen je hebt gezet, zodat je later met trots kunt terugkijken op waar je vandaan komt.

Kies jouw perspectief

Als we ons te veel focussen op het eind doel, kan het enorm ver weg lijken. Probeert jouw doelen daarom niet te zien als het beklimmen van een enorme berg, maar als mooie wandeling waarbij je langzaam naar boven loopt. Misschien kom je nog een aantal leuke restaurants onderweg tegen (het vieren van kleine succesjes) en af en toe neem je even een pauze. Het genieten van de reis zelf zal er voor zorgen dat het makkelijker wordt om dit op lange termijn vol te houden en vergroot daarmee de kans op het behalen van jouw einddoel.

Aan de slag met jouw doelen

Leren om kleine overwinning te vieren is belangrijk als jij jouw doelen wilt behalen. Vier daarom elke nieuwe mijlpaal en stapje naar jouw doel! Doelen behalen kan lastig zijn en je mag het daarom best leuk voor jezelf maken. Wil jij verder aan de slag met jou doelen behalen? Dat kan tijdens een NLP opleiding! Je kunt bijvoorbeeld beginnen met NLP in 2 dagen of met een NLP Practitioner.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

Post-hbo INFORMATIEAVOND

Familieopstellingen INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND