UNLP

Onze opleidingen gaan gewoon door! Uiteraard hanteren wij hierbij de RIVM-richtlijnen. Lees hier onze laatste updates.

24 april 2020
Tim de Ridder

Acceptatie

3 mins

Wat is acceptatie?

Acceptatie in mindfulness valt te omschrijven als het moment – in het hier en nu – ervaren en oké zijn met hoe iets of iemand op dat moment is. Vaak worden acceptatie en berusting in één ademhaling genoemd. Dit is echter niet correct. Bij berusting ben je passief en laat je het er bij zitten, bij acceptatie creëer je ruimte voor een keuzemoment.

Welke rol speelt acceptatie binnen mindfulness?

Mindfulness en acceptatie gaan hand in hand. Misschien vind je het lastig om bepaald gedrag van personen in je omgeving te accepteren. Of misschien heb je zelfs moeite met bepaald gedrag of gedachten van jezelf te accepteren.

Bij Mindfulness staat leven ‘in het nu’ centraal. Hierbij leef je dus niet in het verleden of in de toekomst, maar probeer je de realiteit van het leven nu volledig te omarmen. 

Om deze staat van volledige acceptatie te bereiken is het belangrijk om niet te oordelen. Door te oordelen vormen we vaak op basis van beperkte informatie een mening over een persoon of situatie. Dit zit de acceptatie van de situatie in de weg. Het is immers niet nodig om altijd ergens iets van te vinden.

Kun je accepteren leren?

Ja, met oefening is het mogelijk om meer acceptatie te kunnen opbrengen. Tijdens een mindfulness training leer jij in het hier-en-nu zijn, iets wat acceptatie een en enorme boost geeft. Oefeningen die jou acceptatie onder andere kunnen vergroten zijn verschillende soorten meditatie, opschrijven wat jij observeert in het nu of door minder prettige gevoelens te lokaliseren in je lichaam.

Hoe werkt het acceptatieproces?

Het acceptatieproces is onder te verdelen in vier fases:

Door het belopen van deze fases, zul je merken dat je vanuit veel meer rust kunt handelen in een situatie. De acceptatie vanuit het hier-en-nu geeft je ruimte om een keuzemoment te creëren.

Jezelf accepteren (zelfacceptatie)

Een groot onderdeel van accepteren is zelfacceptatie. Door zelfacceptatie zal het een stuk makkelijker zijn om situaties van buitenaf te accepteren en een gebrek aan zelfacceptatie (en het gevolg in de vorm van onzekerheid, twijfel, angsten, etc.) kan je behoorlijk tegenhouden in jouw doen en laten.

Zelfacceptatie is geen makkelijk proces, maar zal makkelijker worden als je in het hier en nu leeft en je minder zorgen maakt over wat mensen eventueel van iets gaan vinden. Accepteer dat je jouw verleden niet kunt veranderen, accepteer de mening van anderen, jouw eigen verantwoordelijkheid en voel je vrij door te accepteren dat alles goed is zoals het nu is.

Meer mindfulness?

Wil jij meer leren over acceptatie en zelfacceptatie? Tijdens onze mindfulness training komt dit uitgebreid aan bod! Je gaat onder andere leren over in het hier en nu zijn en technieken aanleren waardoor acceptatie makkelijker wordt. Wil jij meer informatie over onze online mindfulness training? Bekijk dan zeker even deze pagina:

Mindfulness online training

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

RESERVE A SPOT FOR THE Online Workshop NLP Practitioner

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.

INSCHRIJVEN VOOR DE INFORMATIEAVOND

Inschrijven voor informatieavond

Met dit formulier schrijf je je in voor een informatieavond van UNLP.